Service & Support Forum forside
  Her er du:   Kurser
 
Følg os på LinkedIn
Besøg os på Facebook
Print Kontakt
 
 

ITIL® i praksis

Konkret implementering af ITIL-processer i din egen organisation

Beskrivelse

ITIL i praksis er for IT service management specialister og IT-ledere, der har til­egnet sig ITIL-teorien, som har taget certifikaterne, og som vil skabe processer, der fungerer i praksis.

På kurset får du en komplet projektmodel for IT service management projekter, og du lærer, hvordan man arbejder med alle aspekter af IT service management:

  • Service management strategien
  • Den organisatoriske struktur
  • Den værktøjsmæssige platform
  • Processen, herunder policy, workflow, roller/ansvar og KPI’er
  • Værktøjsstyringen
  • Den organisatoriske idriftsættelse
  • Overvågning og forankring

Kurset indeholder en master class, hvor kursisterne får feedback og rådgivning om deres egne medbragte cases, og afsluttes med eksamen og certifikat.

 

Formål

Her er endelig en systematisk og konkret fremgangsmåde til at implementere ITILs anbefalinger. Gennemførelsesmodellen giver dig praktiske metoder og værktøjer til at få ITIL helt ud i hjørnerne af IT-afdelingen, uanset om du arbejder i en lille eller en stor IT-organisation.

Kurset fokuserer på, hvordan du forankrer processer og får dem til at fungere i praksis – uanset hvilken proces, du er i gang med at implementere.

Kurset hjælper dig til praktisk implementering af ITIL via Gennemførelsesmodellen – og klæder dig på til selv at få succes med ITIL – og undgå faldgruberne.

OBS: Dette kursus handler om implementering af ITIL. Ønsker du i stedet uddannelse i ITILs processer og begreber, bør du vælge et kursus fra ITILs Qualification Scheme.

Deltagere

Kurset henvender sig til alle, der:
  • Beskæftiger sig med at udvikle, implementere og forbedre ITIL-processer
  • Står med en konkret ITIL-udfordring i egen organisation
  • Ønsker at få praktiske erfaringer fra eksperter, der har prøvet at implementere mange forskellige processer i mange forskellige organisationer

Udbytte

Efter kurset vil deltagerne kunne:
  • Øge succesraten af ITIL-tiltag
  • Anvende Gennemførelsesmodellen i praksis
  • Planlægge, tilrettelægge og gennemføre implementering af ITIL-processer
  • Måle og dokumentere ITILs succes og dermed retfærdiggøre nye ITIL-tiltag

Forudsætninger

Der er ingen formelle forudsætninger til kurset, men det forventes, at deltagerne har en generel viden om ITIL, herunder begreber og koncepter (f.eks. svarende til ITIL Foundation niveau).

Form

Kurset består af en gennemgang af Gennemførelsesmodellen samt diskussion af praktiske erfaringer og oplevelser med ITIL-implementeringer. Der lægges stor vægt på, at deltagerne kan anvende de lærte metoder i praksis i egen organisation.
Undervisning, kursusmaterialer og eksamen er på dansk. Du får tilsendt bogen ”ITIL i praksis – sådan” ved tilmelding. Bogen har en værdi af kr. 450,-. Ønsker du flere kopier af bogen, f.eks. til dine kolleger, kan du købe den på vores bogside.

Køb ITIL i praksis - sådan >>

Eksamen

Hvis du ønsker det, kan du blive eksamineret i Gennemførelsesmodellens indhold.
  • Form: Multiple-choice eksamen, 40 spørgsmål
  • Beståelseskrav: 26 rigtige (65%)
Eksamen finder sted som afslutning på kursets tredje dag.

Re-eksamen

Har du behov for at deltage på en re-eksamen, kan du kontakte os på 45 88 12 16 eller tilmelding@westergaard.dk.

Eksamensgaranti

Kurset er omfattet af vores eksamensgaranti. Skulle du være så uheldig at snuble over eksamensbumpet, tilbyder vi en gratis plads på et åbent kursus med ledig plads – og du skal således kun betale for eksamensgebyret. Se Westergaards øvrige kvalitetsprogram for yderligere info. 

Emne

Følgende emner gennemgås på kurset:
Dag 1
  • Projektafgrænsning: Gennemførelse og forankring hos interessenter (praktisk opgave: gap-analyse)
  • Organisation: Få roller og ansvar til at fungere
  • Uddannelse (praktisk opgave i at udpege itsm-projektdeltagere)
  • Værktøjsvalg (praktisk opgave i at kategorisere eget nuværende itsm-system)
  • Organisatorisk forandring
 
Dag 2
  • Procesudvikling (praktisk opgave i udvikling af proces, triggers, input, output, aktiviteter, procedurer og arbejdsinstruktioner)
  • Værktøjsstøtte
  • Organisatorisk idriftsættelse (praktisk opgave i Go Live interessentanalyse)
  • Opfølgning og forankring
  • Projektledelse
  • Præsentation og udvælgelse af deltagernes egne case studies
 
Dag 3 (masterclass og eksamen)
  • For hver udvalgt case:
    • Præsentation af case
    • Analyse af case
    • Anvendelse af ”ITIL i praksis – sådan” til at adressere de konstaterede udfordringer
    • Udarbejdelse af anbefalinger
  • Eksamen og udlevering af certifikat

Varighed

3 dage

Tid

Kurset er et dagkursus med undervisning fra 9.00 – 17.00 alle dage.

Kunderne siger...

NSP = 10 :-)

…fordi vi fik det udbytte vi forventede. ITIL i Praksis er en af grundforudsætningerne for at vi kan få konceptet ITIL til at leve på den helt rigtige måde her i Region Nordjylland IT.

Udbyttet fra dagen med instruktøren bliver anvendt løbende i alle henseender. Konkret er selve Gennemførelsesmodellen noget vi støtter os meget til.

Og ellers er det selve forløbet med instruktøren og de mange gode dialoger og input, der var, der har givet en fælles forståelse for hvorfor det er er svært at implementere nye ITIL-processer og hvordan man så kan løse det bedst muligt.

Helle Dyngby Andreasen, Kontorchef
Region Nordjylland

 

Vi var rigtig glade for forløbet med instruktøren, og jeg anbefaler både det, og bogen, bredt.

I min afdeling, der arbejder med forandringsledelse samt proces- og projektudvikling har jeg planer om at bruge modellens principper bredt til implementering af forandringer.

Jeg forventer en indsats i Q4 2016 omkring dette.

NPS score: 10!

Rikke Pfänner, IT Business Excellence
Energinet

 

Top

Dato & tilmelding
Dato / Sted
 

Varighed:

3 dage

 
Pris

Medlemspris: kr. 8.910*
Listepris: kr. 9.900
Eksamen: kr. 1.650

*Medlemspriserne forudsætter et medlemskab i Westergaard.

Alle priser er ekskl. moms

 
Kurser i dette område
 
Siden hentes. Henter siden ...
data