Nyhed publiceret 20/03/19

Hvis processor skal leve

IT service management processer, der kun eksisterer på papir, er svære at holde i live, og jo flere, der skal arbejde i dem, des værre bliver det. Med et godt IT service management system kan du ændre på det – digitale processer er kodeordet.

Man digitaliserer de komplekse processer først. Change mgmt. processen er et godt eksempel. En veldokumenteret RFC er starten, og herefter handler det om en styret proces, hvor datagrundlaget først kvalificeres og siden vurderes af rette vedkommende, hvorefter RFC'en godkendes på det korrekte autorisationsniveau. Den proces kan være svær at "håndholde" uden fejl. Samme udfordring har man på en række andre komplekse processer som f.eks. Release mgmt., Deployment mgmt. og Problem mgmt.

Westergaard har løst problemet med sit Process plugin-koncept, som p.t. er implementeret på en ServiceNow-platform. Med en process plugin er det IT service management-systemet, der "husker" processen, og som medarbejder kan man bruge al sin energi på den faglige opgave.